Η Χίος, η «μυροβόλος νήσος» του βορειοανατολικού Αιγαίου, την άνοιξη φορά τη λαμπρότερη φορεσιά της για να υποδεχθεί την ανάσταση του Θεανθρώπου που γιορτάζεται με ξεχωριστή μεγαλοπρέπεια. Πρωταγωνιστής των εορταστικών δρώμενων στο νησί είναι ο «ετοιμοπόλεμος» Βροντάδος. Βράδυ Μεγάλου Σαββάτου και στο Βροντάδο ετοιμάζονται να το…κάψουν! Χάρη στο έθιμο του ρουκετοπόλεμου –παλιό όσο και η ναυτοσύνη στο Βροντάδο–, ο ξακουστός οικισμός μεταμορφώνεται σε πραγματικό πεδίο μάχης. Από τα χρόνια της
Η μόστρα των Θυμιανών είναι ένα έθιμο το οποίο αναβιώνει στα Θυμιανά και έρχεται από την εποχή του Μεσαίωνα χωρίς ακριβώς να είναι γνωστή η ακριβής χρονολογία του. Μια Παρασκευή της Τυροφάγου οι κάτοικοι του χωριού δέχτηκαν επίθεση από τους πειρατές της εποχής με σκοπό να τους πάρουν την μαστίχα. Οι κάτοικοι, έχοντας ενημερωθεί για την εισβολή στο χωριό τους από το βιγλάτορα, πήραν τα όπλα τους και νίκησαν τους πειρατές. Μετά την μάχη τους κρέμασαν, τους "μόστραραν" δηλαδή στην
Στα Μαστιχοχώρια, στα Μεστά και τους Ολύμπους, αλλά και στο Πυργί, στην Ελάτα και στο Λιθί, χωριά που διατηρούν τα μεσαιωνικά χαρακτηριστικά τους, αναβιώνει κάθε χρόνο την Καθαρή Δευτέρα το έθιμο του Αγά.
Πρόκειται για ένα ιδιότυπο δικαστήριο, από το οποίο δε γλιτώνει κανείς, χωρίς να καταβάλει πρόστιμο! Το έθιμο του Αγά έχει τις ρίζες του στην Τουρκοκρατία και ανάγεται γύρω στο 1830-1840. Γεννήθηκε από την αγανάκτηση των Χιωτών απέναντι στη συμπεριφορά των Τούρκων καδήδων
Η σχέση της Χίου με τη θάλασσα και τη ναυτιλία είναι γνωστή εδώ και αιώνες. Η σχέση αυτή δεν θα μπορούσε να μην αποτυπωθεί και στα έθιμα του τόπου. Κατά τη διάρκεια των εορτών της Πρωτοχρονιάς τα παιδιά έψαλαν τα κάλαντα κρατώντας ένα καραβάκι ως σύμβολο του νησιού. Αργότερα μετά την απελευθέρωση του νησιού από τους Οθωμανούς το έθιμο καθιερώθηκε ως ένδειξη τιμής στο πολεμικό μας ναυτικό. Με τα χρόνια η κατασκευή των καραβακιών τελειοποιήθηκε (η κατασκευή τους κρατάει αρκετούς